lördag 12 januari 2008

Medialivet i Håbo

Utifrån den senaste tidens hetsiga debatt på Portalen om friskolor/bildningsnämnden i Håbo märks en tydlig ökning av antalet besökare. Mycket glädjande! Förutom antelet besökare ökar även antalet sidor varje läsare går in på. Dock är det fortfarande lite lojt med viljan att skriva insänadere. Håbo Portalen idkar gräsrotsjournalistik, materialet ska komma från folket.

Måste anstränga mig lite (mer) för att knyta kontakter med nya annonsörer i kommunen. Det är det värsta biten med Portalen, att hitta annonsörer.

Ringde den nya museichefen i Skoklosters Slott, Ann Kristin Carlström apropå det kraftigt minskade besökarantalet till slottet. Erbjöd Portalens hjälp för att synas bättre på nätet eller i media lokalt. Upplyste henne samtidigt om min vykortsamling som till största delen består av vykort från slottet. Det är inte det enklaste att ordna en utställning live, men det vore kul att visa upp mina kort i form av en utställning, kanske just på slottet? Finns några andra i Bålsta som samlar på vykort, de har några som jag inte har. Tidigare försökte få hjälp av biblioteket och kommunen för att ordna en utställning, men vissa tjänstemän i Håbo är inte alerta sas.

Ska ringa även Håbo´s nya kultur och fritidschef, Camilla Thorn Wollnert för att presentera mig. Hon lär ansvara för informationen i och från koommunhuset. Har länge försökt etablera ett samarbete med tjänstemän i Håbo, senast med Maria Åberg, kommundirektören, som jag upplevde som en icke vänlig och burdusk person, men många ser Håbo Portalen som ett privat företag med vinstintresse,. Detta om kommunens samarbetsvilja med näringslivet.

Fortsätter även jaga skribenter från BCJF´s mediaprogram, ungdomar alltså. Struntar i att gå genom rektorn och ansvarig lärare, då dessa har aldrig besvarat mitt erbjudabde om internet mediapraktik för de intresserade elever. Detta om gymnasiets vilja att förankra lärande i praktiken genom samarbete med lokala aktörer. Vi klarar oss utan varandra tror jag.

Planerar att annonsera sjölv i andra lokalmedia om Portalen, kan tänka mig att satsa några kronor och mäta en eventuell öknining i besöksstatistiken. Men tiden verkar inte räcka till, eller är det jag som är ineffektiv kanske:)

Inga kommentarer: