måndag 10 augusti 2009

Papperstidning på G...

Då tänkte jag ta tillfället i akt och blogga om uppkomsten av Håbo kommuns nya annonstidning, HåboPortalen.

Egentligen är jag mitt i allting, och det hade varit en aning roligare att börja blogga om detta redan från idéstadiet, men eftersom det återstår mycket valde att blogga ändå.

Så,vad hände hittills?

Mycket! Kommer inte ihåg riktigt när idén om en tryckt tidning blev till en händelseförlopp. Kanske under våren 2009, då jag fortfarande flygfotograferade som mest. Jag har sedan 2004 drivit webtidningen HåboPortalen, och pga kraftigt ökad besökarantal bestämde mig för att se om det går att leva på detta.

Gjorde raskt om annonsprislistan, som i övrigt låg oförändrar sedan 2004. Här gällde det att visa nyttan med en levande och dagsaktuell hemsida. VIsst kom jag en bit på vägen men den lokala marknaden är inte riktigt redo för internet annonsering. Det tryckta papprets makt är fortfarande överväldigande.

Samtidigt är jag inne i en parallell resa, då jag med en kompanjon startade upp kommunens första digitala reklammedia. Det handlar om TV skärmer, där folk kan titta på lokala annonser. En sån rullar nu på Mickes Grill (Sibylla) och flera är på g. Så även där kom jag i kontakt med annonsörer samt förutsättningarna för den lokala annonsmarknaden.

Så där var jag med lite gamla och nya kunskaper om att annonsera, medan fundarade om detta med papperstidning. Erkänner att på första blev jag avskräckt av tanken, då det hittills enda företaget i Håbo som ger ut två gratistidningar (lokala nyheter samt annonsblad) har ca 16 anställda, har två redaktioner och har en omsättning på ca 16 miljoner om året. Hur ska man kunna matcha det? Jag, som hittills har varit blygsamt med företagandet, i min enskilda firma.

Fortsättningen följer...måste iväg och ordna saker o ting, för utgivningsdatumet närmar sig med stormsteg!

Inga kommentarer: